Menu
Sluit zoekveld

Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?

Wie zoekt die vindt.

Lidmaatschap

Lidmaatschap

Is er een deelnemer van een activiteit geïnteresseerd om lid te worden bij het Willemsfonds? Hier een aantal antwoorden op hun mogelijke vragen. Je vindt hier ook wat uitleg over hernieuwen lidmaatschap en waar het lidgeld naartoe gaat.

Hoe kan iemand zich lid maken bij het Willemsfonds?

Er zijn 3 makkelijke manieren om lid te worden van het Willemsfonds:

  1. Surf naar willemsfonds.be/lid-worden en vul het formulier in dat verschijnt.
  2. Neem contact op met de vrijwilligersgroep waarvan je lid wil worden.
  3. Neem contact op met het Willemsfondssecretariaat: info@willemsfonds.be of 09 224 10 75.

Is er geen vrijwilligersgroep in de buurt? In dat geval kan iemand zich aansluiten bij de dichtstbijzijnde groep of op een plaats naar keuze.

Welke voordelen heeft een lid van het Willemsfonds?

Als Willemsfondser…

  • Leer je andere mensen kennen,
  • Kan je een jaar lang kiezen uit meer dan 1500 culturele activiteiten georganiseerd door de verschillende Willemsfondsgroepen,
  • Krijg je korting op tal van culturele toplocaties en activiteiten,
  • Ontvang je vier keer per jaar ons tijdschrift Rechtuit,
  • Volg je gratis vormingen bij onze Blauwe Fakkelteit.

Hoeveel kost een Willemsfondslidmaatschap?

Een hoofdlid betaalt 15 euro per jaar en een gezinslid dat op hetzelfde adres woont betaalt 3 euro per jaar.

Wat gebeurt er met het lidgeld?

Een deel van het lidgeld wordt doorgestort naar de afdeling/vrijwilligersgroep waar het nieuwe lid zich heeft bij aangesloten (€ 6,75 per betalend hoofdlid en € 0,75 per betalend gezinslid). De rest van het lidgeld gaat naar het Willemsfonds vzw.

Hoe verloopt het vernieuwen van het lidmaatschap?

De inning van het lidmaatschap verloopt centraal. Concreet wil dit zeggen dat een lid rechtstreeks zijn/haar lidgeld stort op het rekeningnummer van Willemsfonds vzw. Als bestuurder van je vrijwilligersgroep hoef je dus niets te doen. Je kan dit wel mee opvolgen via het digitale afdelingsbeheer.

De hernieuwingsprocedure in vogelvlucht:

  • Vanaf november van het lopende jaar starten we met de inning van de lidgelden voor het volgende jaar.
  • Eenmaal het lidgeld is gestort, sturen we binnen de veertien dagen de nieuwe lidkaart op per post.
  • Het is onze ambitie om alle lidgelden te innen tegen eind maart van het lopende jaar. Leden van het voorgaande jaar, die hun lidmaatschap nog niet hebben hernieuwd tegen april ontvangen een eerste herinnering midden februari per mail en/of per post. Midden maart ontvangen zij een tweede en laatste herinnering.

Hoe kan ik zien welke leden betaald hebben en welke leden niet?

Hiervoor heb je de toegang nodig tot het afdelingsbeheer van je vrijwilligersgroep. Dit domein behoort toe aan de twee websitebeheerders die kunnen inloggen in het afdelingsbeheer van je vrijwilligersgroep. De websitebeheerders krijgen een login tot het afdelingsbeheer en een handleiding waarin uitgelegd staat hoe ze kunnen zien welke leden hebben betaald en welke niet.

Sluit Mijn Willemsfonds