Recensie: 'Vogelvrij' van Kasper Van Beek

8 oktober 2018 by Annelies Muylaerts

‘Vogelvrij’ is het eerste boek van Kasper Van Beek, een Nederlandse film- en televisieproducent.

Een zwarte cover, een mysterieuze titel en een backcovertekst die je instant benieuwd maken. Op het eerste zicht bevat ‘Vogelvrij’ alle elementen van een bloedstollende thriller.

Olaf is een advocaat in het bedrijf van zijn schoonvader. Hij is met één van de twee dochters des huizes getrouwd en leidt een luxeleventje in Amstelveen. Lange lunchpauzes, chique uitstapjes, uitgebreide diners, het lijkt Olaf voor de wind te gaan als schoonzoon van de baas. Al vrij snel komen echter de clichés naar boven. Olaf is niet gelukkig. Hij voelt zich opgesloten in een gouden kooi, wil lange reizen kunnen maken en de wereld ontdekken. Zijn relatie is vrijwel emotieloos, zijn handelingen doet hij op automatische piloot. Geld maakt gelukkig, maar niet echt dus.

Net wanneer hij in een depressie dreigt te verzinken, komt Mila op de proppen. Een collega waar vrijwel iedereen in het bedrijf naar smacht, zowel man als vrouw. In mysterieuze bewoordingen maakt ze hem duidelijk dat er iets niet pluis is met de cijfertjes van de schoonvader en dat het wel eens allemaal bij Olaf zou kunnen begonnen zijn. Vrijwel onmiddellijk start de klopjacht naar zijn verleden, want Olaf is verzeild geraakt in een auto-ongeluk waardoor het licht in zijn hoofd een hele periode is uitgedoofd.

Het boek bevat spannende situaties, maar het bevat nog meer torenhoge clichés die zo uit eender welke misdaadserie op tv kunnen komen. Het doet zelfs een beetje jongensachtig aan met barmeisjes die geheime boodschappen willen afleveren en knokpartijen waar je de tekstballonnetjes vanuit de stripverhalen zo bij ziet verschijnen. Bovendien blijkt Mila IT-skills te hebben waar ze zelfs bij CSI van achterover zouden vallen.

De tocht gaat verder, van Nederland naar Finland, en hoewel de vlotte schrijfstijl maakt dat je het boek in één ruk wil uitlezen, ontbreekt het toch dikwijls aan echte opwinding. De dialogen zijn dynamisch hoewel dikwijls gekunsteld, en het leestempo ligt hoger dan het tempo van hun trip naar het Noorden. Het gevoel zit niet helemaal juist, maar stoppen met lezen is geen optie.

Op de eindbestemming volgt – uiteraard – de ontknoping. Er wordt met flashbacks gegooid en er worden onverwachte wapens getrokken. Onverwacht voor het hoofdpersonage althans, want als lezer kan je het plot al van mijlenver zien aankomen. Of toch zeker al van op enkele meters afstand.

Al bij al is ‘Vogelvrij’ geen slecht debuut. Het verhaal zou beter werken als film dan als boek, aangezien er sprake is van visuele gebeurtenissen, eerder dan van literaire spanning. Het kruipt nooit écht onder je huid, daarvoor is het psychologische aspect niet genoeg uitgespit en zijn de gebeurtenissen te voorspelbaar. Conclusie? Ideale vakantielectuur, maar niet meer dan dat.

Recensent

Annelies is een vijfentwintigjarige romantische ziel die verliefd is op woorden. Een perfecte zin kan haar even hard raken als een ontroerende film. In haar vrije tijd hangt ze graag de schrijver uit en ze gaat zelden het huis uit zonder boek. Thrillers, romans en af en toe een rasechte chicklit, gewoon omdat het kan.