Menu
Sluit zoekveld

Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?

Wie zoekt die vindt.

Over Kunstcollectie Belfius en Ultieme Hallucinatie

Kunstcollectie Belfius en Ultieme Hallucinatie

We starten in Brussel met een bezoek in Hôtel Cohn-Donnay, een neoklassiek herenhuis van 1841 dat in 1904 door architect Paul Hamesse werd omgevormd tot een parel van de Art Nouveau.  Paul Hamesse studeerde tussen 1894 en 1899 architectuur aan de Academie voor Schone Kunsten te Brussel. Tegelijkertijd werkte hij in het atelier van architect Paul Hankar (1859 –1901), een pionier en sleutelfiguur voor de Belgische Art Nouveau. Parallel met Victor Horta ontwikkelde hij een nieuwe stijl die lokale bouwtradities combineert met het Franse rationalisme. Hier ontwikkelde Harmesse een voorliefde voor geometrische vereenvoudiging. Hij maakte dus deel uit van de tweede generatie Geometrische Art Nouveau architecten, een trend die werd geïnitieerd door Hankar in tegenstelling tot de Floral Art Nouveau van Victor Horta. 

Het meubilair is door de architect met smaak geïntegreerd in de architectuur van het huis. Inkomhal, biljartzaal en schaakhoek, salon, eetkamer, ‘poëzie-salon’... elke kamer in het huis heeft zijn eigen karakter, net als de koepel van de oranjerie aan de achterkant van het gebouw.

Het uitzonderlijke "Hôtel Cohn‐Donnay", dat sinds 18 december 1981 onderdak biedt aan restaurant "Ultieme Hallucinatie", is in Brussel een zeldzaam voorbeeld van een Art Nouveau‐gebouw waarvan de gevel en het interieur in hun oorspronkelijke pracht bewaard zijn gebleven. Bij het binnengaan van dit beschermde gebouw, word je ondergedompeld in de buitengewone sfeer van het familiehuis van de zeer rijke Berthold Cohn en Irma Donnay ten tijde van de Belle Epoque. Meubels, glas‐in‐loodramen, radiatorbekledingen, kroonluchters... alles is uniek en is ontworpen om een harmonieus en betoverend geheel te creëren.

Achter de discrete gevel heeft het gebouw nog een paar andere onverwachte verrassingen voor je in petto. De Galerie Belle Epoque bijvoorbeeld, met haar rode bakstenen gewelven en koetspoort, dateert van vóór de Art Nouveau periode en is onlangs gerenoveerd. Het was de prachtige kelder van een van de belangrijkste wijnhandelaren van de late 19de eeuw.

Een bezoek aan de "Ultieme" betekent ook het ervaren van de unieke sfeer van een plek die getekend is door de opeenvolgende eigenaars, zoals de beroemde Marie Pleyel, sterpianiste en verloofde van Berlioz, die het muziekpaviljoen onder in de tuin liet bouwen, dat we ook kunnen bezoeken. Alexandre Dumas vertelt in een van zijn romans over zijn bezoek aan Madame Pleyel. Victor Hugo tekende het contract voor het drukken van Les Misérables met de zoon van de eerste eigenaar, Verboeckhoven. Anatoli Karpov en Garry Kasparov botsten aan de schaaktafel en Johnny Halliday vierde hier meerdere keren zijn verjaardag. 

In dit mooie decor lunchen we en op het menu staan:

 Een glas bubbels met een trio van zelfgemaakte minikroketten

Huisgemaakte gehaktballetjes op Luikse wijze (1)

of

Gegrilde zalm dagstoemp, huisgemaakte béarnaisesaus (2)

Huisgemaakte tiramisu met speculaas (3)

of

Huisgemaakte Belgische chocolademousse (4)

Na de lunch wacht ons om 15.00u een geleid bezoek aan de Belfius Art Gallery. De Belfius kunstcollectie is de grootste verzameling van Belgische kunst van ons land en omvat meer dan 4300 werken, het gevolg van de samensmelting van de kunstverzamelingen van het Gemeentekrediet, Paribas Bank België en BACOB Bank. Zowel het Gemeentekrediet als Paribas België begonnen na de Tweede Wereldoorlog met het verzamelen van waardevolle kunstwerken uit het nationaal erfgoed om te vermijden dat ze naar het buitenland verdwenen. Het Gemeentekrediet legde van in het begin het accent op Belgische kunst vanaf 1860, terwijl Paribas België kunst uit de 16de tot de 18de eeuw en moderne kunst kocht. BACOB bank begon zijn verzameling in 1980 en legde zich uitsluitend toe op Belgische hedendaagse kunst. Vandaag bestrijkt de collectie dus werken uit bijna vijf eeuwen. Belfius Art Gallery bevindt zich helemaal bovenin de Belfius Toren zodat u als extraatje een duizelingwekkend panorama op Brussel te zien krijgt.

De huidige expo verenigt werken van verschillende kunststijlen, uit diverse stromingen en van uiteenlopende Belgische kunstenaars. Klassieke meesters gaan in dialoog met heden-daagse kunstenaars, er zijn nieuwe aanwinsten en vaste waarden, grootse werken en discrete pareltjes. Peter Paul Rubens, René Magritte, Rik Wouters en Paul Delvaux zijn present, naast onder anderen Léon Spilliaert, Jules Schmalzigaug, James Ensor, Prosper De Troyer en hedendaagse kunstenaars zoals Michaël Borremans, Joris Van De Moortel, Jan Van Imschoot en Nicolas Van Parys. Hun werken zijn samengebracht rond de thema’s ritme, verbeelding, leven, natuur, emoties en interpretatie.

 Praktisch

- 08.45u. Afspraak aan het NMBS-station Tongeren

- 08.52u. Vertrek trein naar Brussel via Hasselt op spoor 3

- 11.00u. Geleid bezoek aan de Ultieme Hallucinatie gevolgd door lunch

- 15.00u Geleid bezoek aan de Belfius Art Gallery

- Nadien vrij

Prijs: € 68 per persoon.

In de prijs zijn begrepen: geleid bezoek aan de Ultieme Hallucinatie, de lunch (speciale diëten vermelden), het geleid bezoek aan de Belfius Art Gallery, door Belfius gevraagde bijdrage van 5 € ter ondersteuning van JEZ!, een organisatie die zich inzet voor jongeren. Inschrijvingen worden verwacht vóór uiterlijk 8 april 2024. Uw inschrijving is pas geldig van zodra wij de betaling ontvangen hebben op rekening BE32 0019 4259 0102 (nieuw rekeningnummer) van het Willemsfonds Tongeren.

Gelieve bij uw betaling te vermelden of u gaat voor keuze 1,2, 3 of 4 van het menu.

De deelnemers zorgen zelf voor hun treinticket.

 

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Meer info nodig? Contacteer:
Lutgart Voets
tongeren@willemsfonds.be
0472 69 33 81

Sluit Mijn Willemsfonds