Menu
Sluit zoekveld

Waarmee kunnen wij je van dienst zijn?

Wie zoekt die vindt.

Corona en verzekering

Zijn mijn activiteiten verzekerd tegen een coronaclaim?

De coronamaatregelen worden stelselmatig versoepeld. Dat betekent ook dat wij – vroeg of laat – weer activiteiten mogen organiseren. Maar wat als een deelnemer, lid of vrijwilliger toch een besmetting oploopt? Draagt mijn bestuur dan de verantwoordelijkheid?

Kan iemand zomaar een claim indienen?

Ja, dat kan. Schadelijders hebben altijd de kans om een partij in gebreke te stellen. Belangrijk is wel dat de schadelijder met de nodige bewijslast de eventuele fout van de vermeende, aansprakelijke partij moet aantonen. De schadelijder zal dus het oorzakelijke verband tussen de fout en de schade moeten aantonen.

Maar in de praktijk zal het niet zo makkelijk zijn. ‘Ik ben besmet met COVID-19 door naar een activiteit van het Willemsfonds te gaan’, is bijna niet te bewijzen. Door de incubatieperiode van het coronavirus dat twee weken bedraagt, is het haast onmogelijk om een direct verband tussen de activiteit en de besmetting te bewijzen. De vraag is immers hoe iemand kan bewijzen dat de besmetting bij het Willemsfonds is gebeurd en niet tijdens een bezoek aan familie of de supermarkt.

Opgelet! Het is niet omdat het verband moeilijk te bewijzen is, dat het Willemsfonds als organisatie niet de nodige maatregelen moet nemen om besmetting te voorkomen.

Wie kan verantwoordelijk gesteld worden?

Iedere partij (het bestuur, vrijwilligers en medewerkers) kunnen in gebreke gesteld worden. Nogmaals, het in gebreke gesteld worden, betekent niet dat je aansprakelijk bent. Dat moet de partij, die je in gebreke stelt, nog bewijzen.

We volgen alle maatregelen en verplichtingen die de overheid oplegt. Kan onze vereniging dan nog verantwoordelijk gesteld worden?

Ja, dat kan. Maar als je de maatregelen van de overheid goed en nauwgezet opvolgt, dan zal de aansprakelijkheidsgraad laag of onbestaande zijn. Maar zoals eerder is gezegd, iedere schadelijder mag naar de rechter stappen.

De rechter zal voor het bepalen van enige graad van aansprakelijkheid zich baseren op het ‘goede huisvader principe’. Een ‘goede huisvader’ is een organisatie die zich houdt aan de gangbare regelgevingen, maar uiteraard niet feilloos is. Niemand van ons is een superheld. Met andere woorden: ook een goede huisvader kan een fout maken. Dit principe is belangrijk wat betreft de appreciatie van een eventuele weerhouden aansprakelijkheid tijdens de rechtsgang.

Concreet wordt er van organisaties verwacht dat ze alles in het werk stellen om de juiste maatregelen te nemen en deze te communiceren naar iedereen in de organisatie (personeel, deelnemers, vrijwilligers, …). Houd alle acties en afspraken die je hieromtrent neemt goed bij, want die tonen aan dat je als bestuur zorgvuldig hebt gehandeld. Als er dan toch iets misloopt en er volgen gerechtelijke stappen , dan zal de rechter waarschijnlijk begrip tonen, omdat een menselijk foutje niet onbestaand is.

Heeft het nut om deelnemers, leden en vrijwilligers een document te laten tekenen dat ‘de organisatie niet verantwoordelijk is voor besmettingen’? 

Neen, dit soort verbintenissen hebben weinig tot geen juridische waarde en kunnen niet gebruikt worden om een eventuele aansprakelijkheid te ontlopen.

Wat doe je als iemand een schadeclaim m.b.t. besmetting indient?

Blijf kalm en neem niet onmiddellijk zelf actie door een advocaat aan te stellen. Neem contact op met de vrijwilligerscoaches: vrijwilligers@willemsfonds.be. Vanuit het secretariaat bekijken we dan hoe we je afdeling het beste ondersteunen.

4 tips om een claim te vermijden

  • Leef steeds de heersende regelgeving na (zorgvuldigheidsprincipe).
  • Communiceer duidelijk naar alle partijen rond activiteiten, verzekeringen, enz.
  • Ben je niet zeker of iets verzekerd is, of denk je dat een bepaalde activiteit een verzwaring van het verzekeringsrisico zou kunnen inhouden? Neem dan steeds contact op met je verzekeringsmakelaar. In het verzekeringswezen is het steeds beter om vooraf te informeren dan achteraf (na schade).
  • Opgelet: opzettelijk misbruik is nooit gedekt!

Wat te doen als je toch een claim hebt?

  • Blijf kalm en neem contact op met de vrijwilligerscoaches: vrijwilligers@willemsfonds.be
  • Als je afdeling een feitelijke vereniging onder Willemsfonds vzw is, zal het secretariaat de verzekeraar op de hoogte stellen en de schadeclaim mee opvolgen.
  • Als je afdeling een vzw of andere rechtspersoon onder Willemsfonds vzw is, zal je zelf je verzekeraar moeten inlichten. De vrijwilligerscoaches ondersteunen je graag in de stappen die je dan moet zetten. 
Bron: Scwitch
Sluit Mijn Willemsfonds